Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ny statistik från SCB: Ekologiskt ökade 16 procent 2009


SCB släppte i dagarna en rapport för den svenska livsmedelsförsäljningen och alkoholfria drycker i den svenska handeln. SCB konstaterar att den ekologiska försäljningen ökade med 16 procent under 2009. Det betyder att andelen i de sammanställda försäljningskanalerna uppgick till 4 procent.

Totalt uppgick värdet av livsmedelsförsäljningen i sammanställningen till 217 miljarder kronor och ökade med 5.5 procent. Andelen ekologiskt är störst i kategorierna mjölk och och ägg, där den uppgår till nästan 8 procent. Lägst är andelen inom socker, sylt, honung, choklad och konfektyr, där den uppgår till 1,3 procent, tätt följd av kött, där andelen är 1,5 procent.

I slutet av januari släppte Ekoweb sin marknadsrapport för den ekologiska försäljningen 2009. Den var en sammanställning av den totala försäljningen, inklusive försäljningen hos Systembolaget och restaurang/storhushåll. Ekoweb kom fram till en total försäljningsökning på cirka 18 procent.

2010-10-20