Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

HUI: hyllmärkning ökade ekoförsäljningen med 40 procent

Handelns Utredningsinstitut, HUI, har gjort en forskningsstudie av vad hyllmärkning kan betyda för försäljningen av ekologiska varor. Studien genomfördes under två år i en ICA Maxibutik i Gävle. Tre produkter: kaffe, olivolja och vetemjöl märktes med gröna skyltar med texten ”Ekologisk” vid hyllkanten. I studien räknades andra påverkande effekter bort som till exempel det allmänt ökande intresset för ekologiska produkter och butikens totala försäljningsökning. Den sammantagna effekten blev att försäljningen ökade med cirka 40 procent, enbart på grund av märkningen.

- För två av tre produkter så ökade försäljningen. Vetemjölet följde dock inte ökningskurvan. Det kan bero på den stora prisskillnaden mellan ekologiskt och konventionellt mjöl, som rådde under mätperioden då världsmarknadspriserna sköt i höjden, säger Niklas Rudholm, professor i nationalekonomi och forskningschef vid HUI.

Studien visade också att konsumenterna efter märkningen blev villiga att betala mer för de ekologiska produkterna.

2010-09-13