Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Dr Hauschka, ett av de ledande
märkena på den internationella
marknaden för ekologisk
kosmetika

Trendsetter: Ekologisk kosmetika tar världen med storm

I genomsnitt använder all världens kvinnor 2 kilo kosmetika per person och år. Av det som sätts på huden går 60 procent raka vägen in i blodomloppet. Kunskaper som dessa gör att ekologisk kosmetika skördar stora framgångar. Allt fler stora kedjor, som nu senast till exempel H & M startar egna ekologiska hudvårds serier och marknadsforskarna är eniga. Den ekologiska kosmetikan går en strålande framtid till mötes. Även i den djupaste ekonomiska krisen har sektorn lyckats fortsätta växa. I till exempel Tyskland ökade försäljningen med 7 procent under 2009 och hade en andel av den totala kosmetika försäljningen på 5,6 procent.

De senaste undersökningarna visar att branschen förväntas öka mer en genomsnittet även kommande år. De signalerna ger såväl tillverkare som försäljare på den internationella marknaden. En nyligen publicerad studie från det internationella forskningsinstitutet Kline Group, som spår den ekologiska kosmetikan de bäst förutsättningarna för framgång i såväl USA, Europa som Asien fram till år 2014.

Weleda, en annan gigant som driver
utvecklingen på världsmarknaden för
ekologisk kosmetika framåt

 

Den asiatiska marknaden förväntas stiga mad tvåsiffriga ökningstal till ett värde på närmre 100 miljarder Skr. I Europa beräknas marknaden inom fem år vara värd cirka 50 miljarder Skr och i USA cirka 40 miljarder Skr. Under 2009 ökade marknaden för ekologisk kosmetika med 13 procent i Asien, 9 procent i Europa och 8 procent i USA.

Den ekologiska trenden märks i hela kosmetika världen, där även de konventionella produkterna får allt större innehåll av naturliga ingredienser. De etablerade prestigemärkena inte bara utvecklar egna ekologiska produkter, utan förvärvar även i snabb takt mindre ekologiska märken, vilket ger förutsättningar för snabbare ökningstakt. Samtidigt kommer allt fler helt nya mindre varumärken och branschen har gjort sig känd för små, kreativa och innovativa koncept.

Flera svenska mindre märken är på väg att etablera sig, bland annat Estelle & Thild som lyckats ta sig in på kosmetikkedjan Kicks och på kort tid nu är på väg ut i världen och redan finns i Danmark.

En rad internationella certifieringar godkänner ekologisk kosmetika, bland de bekanta i Sverige är bland annat Ecocert och Soil Association. I dagsläget certifierar inte KRAV ekologisk kosmetika. Den ekologiska kosmetikabranschen har sin egen mässa, Vivaness, på BioFach i Nürnberg. Nästa mässa genomförs den 16-19 februari 2011.

Text: Cecilia Ryegård
Källor: Bio-markt.Info, Organic Monitor

2010-08-11