Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systembolagets ekoförsäljning ökade med 24 procent

Denna nyhet publicerades först i Ekowebs nyhetsbrev den 18/7. Få de senaste nyheterna först, prenumerera på nyhetsbrevet!

Systembolaget är en av de tyngsta aktörerna på den svenska ekologiska marknaden. Systembolaget står för cirka 13 procent av den totala ekologiska försäljningen i dagligvaruhandel, det är en procent mer än Axfood. Nu presenterar Systembolaget siffrorna för den ekologiska försäljningen under det första kvartalet och de visar att försäljningen har ökat med 24 procent. Totalt ökar Systembolaget sin försäljning med 8,5 procent. Ekologiskt och alkoholfritt står för den största ökningen.

– Att försäljningen av alkoholfria och ekologiska produkter ökar så kraftigt visar att fler och fler bryr sig om sin hälsa och om vår miljö. Vi räknar med en fortsatt efterfrågan och jobbar aktivt för att erbjuda våra kunder ännu fler produkter, säger vice vd/inköpsdirektör Marie Nygren.

Under 2009 sålde Systembolaget ekologiska drycker till ett värde på butikshyllan på 0,73 miljarder kronor. Om siffrorna för årets första period håller i sig året ut så betyder det att värdet av Systembolagets ekologiska försäljning kommer att ligga på cirka 1 miljard kronor vid årsskiftet.

2010-07-20