Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Food from Sweden slopar svensk exportsatsning på ekologiskt 

Nyligen kom ett beslut från Food from Sweden att man lägger ner sin satsning på en svensk monter under den ekologiska världsmässan BioFach. Det betyder att man inte satsar på ett svenskt deltagande på mässan under 2011. Food from Sweden, som är det svenska Exportrådets varumärke för marknadsföringen av svenska livsmedel utomlands och som förvaltar de medel som avsatts av Jordbruksdepartementets för livsmedelsprojekt, har varit ansvarig för den svenska samlingsmontern och subventionerat de svenska företagens deltagande

Finnerödja bär har varit med på mässan i 15 år och man ställer sig mycket frågande till att Food from Sweden nu väljer att dra sig ur satsningen på BioFach.

- Detta är precis tvärt emot vad man sagt från ledande håll. Det snackas mycket om satsningen på svensk livsmedelsexport från politiskt håll men någon gång måste man ju gå från ord till handling. Ekologiska livsmedel måste väl ändå vara en spjutspets i satsningen på svensk livsmedelsexport. Vi måste satsa mer på att subventionera företagens deltagande. Vi var jättenöjda med initiativet på årets mässa med en nordisk satsning. Detta måste man bygga vidare på, säger Bertil Qvist som är företagets marknadschef.

Agneta Dreber från Livsmedelsföretagens Förbund är ordförande i Food from Sweden och hon förklarar beslutet så här:

- Vårt beslut grundar sig på att för få företag visat intresse för att delta på mässan. Om det skulle visa sig att intresset ökar så kan det tänkas att vi tar upp frågan igen i samband med nästa mässa 2011.

Ekoweb har bett om en kommentar från Jordbruksminister Eskil Erlandsson, men han vill inte kommentera beslutet.

2010-04-27