Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systembolaget ökade med 46 procent

Hos Systembolaget fortsätter de senaste årens exceptionella utveckling för försäljningen av det ekologiska sortimentet. Försäljningen av ekologiska alkoholhaltiga drycker ökade med 46 procent hos Systembolaget under 2009, vilket är den största ökningen en stor aktör på den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden kan visa upp under förra året. Ökningen betyder att Systembolaget står för cirka 13 procent av den totala ekologiska livsmedelsförsäljningen och är därmed tredje största aktör inom den ekologiska livsmedelsförsäljningen, enligt Ekowebs beräkning. Av Systembolagets totala försäljning är nu 2 procent ekologisk.

- Vi tror att kundernas efterfrågan av ekologiska produkter kommer att öka. Vi har idag 82 artiklar i sortimentet och vår målsättning 2010 är 100 artiklar och året därefter, 2011, räknar vi med att kunna erbjuda våra kunder cirka 110 artiklar. Då tror vi att försäljningen har fördubblats till 4 procent, säger Magdalena Gerger som är vd för Systembolaget.

2010-03-26