Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ny logga med klimatkriterier hos KRAV

Nu presenterar KRAV sin nya logga som ska pryda alla produkter som är certifierade enligt KRAV´s regler. Den nya loggan ska kommunicera att KRAV-certifieringen numera även omfattar regler för produkternas klimatpåverkan. KRAV väljer att presentera den nya loggan i samband med att EU inför den nya obligatoriska loggan som ska finnas på alla färdigpackade ekologiska produkter som produceras av någon av unionens medlemsstater. Enligt KRAV blir man nu först i världen med att baka in klimatkriterierna i den ekologiska märkningen

– De nya klimatreglerna gör det enklare för konsumenter att välja klimatsmart mat. Genom att välja ett kilo KRAV-märkta tomater istället för tomater från traditionella växthus reduceras klimatpåverkan med cirka två kilo koldioxid. Det motsvarar ungefär vad en vanlig bil släpper ut på en mil, säger Lars Nellmer, VD KRAV.

De nya klimatreglerna gäller till att börja med växthus och fiske, men fram till 2012 kommer samtliga KRAV´s regelområden att successivt anpassas till de nya reglerna.

2010-02-12