Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

God Jul önskar Ekoweb: Redaktören har ordet

Då var det dags att avsluta och summera år 2008. Läsarantalet på Ekoweb har fortsatt öka under året och under första halvåret blev det nya besöksrekord varje månad. I slutet av detta år räknar vi med att drygt 140 000 besökare har varit inne och använt hemsidan. En vanlig dag har hemsidan ca 500 besökare. Antalet prenumeranter på nyhetsbrevet har också ökat, från 1900 till idag över 2300 stycken. Under året har Ekoweb också haft en spalt i varje nummer av tidningen Jordbruksaktuellt, vilket gjort det möjligt för ytterligare 83 000 läsare att varannan vecka läsa om den ekologiska marknaden.

Sällan har det väl varit så roligt att tillhöra den ekologiska sfären som under 2008. Äntligen kom det där genombrottet som vi väntat på i så många år. Ekologin har synts såväl i massmedia som i handeln och omnämnts som årets tydligaste trend. Den ekologiska marknaden tog fart och till slut verkar det som att allt prat om ekologi också har börjat resultera i ”handling”.

Många företag har under året rapporterat om de största försäljningsframgångarna någonsin när det gäller ekologiska produkter. Flera av de största förädlarna gav sig in på ekomarknaden medan andra ökade sina satsningar. Hos flera av de större företagen är det nu inom kategorin ekologiskt som den mesta produktutvecklingen sker och på många håll är det nu en realitet att det är det ekologiska sortimentet som står för den positiva utvecklingen medan det konventionella står still.

Två av de största kedjorna kom med egna ekologiska varumärken under året. Den gamla trotjänaren Änglamark har nu fått sällskap av Axfoods ”Garant Ekologiska Varor” och ingen har väl missat Ica´s storsatsning på I love eco. Att nu alla de stora butikskedjorna har egna ekologiska märkesvaror betyder mycket för utbudet och försäljningen av ekologiskt. Om försäljningen skall öka ytterligare och ekologiskt ska fortsätta att ta marknadsandelar måste det finnas mer att köpa. Bristen på produkter är just nu det enskilt största hotet mot fortsatta försäljningsökningar.

Den ekologiska försäljningen är fortfarande bara en mycket liten del av den totala försäljningen. Företrädare för handeln bedömer att flera kategorier har en potential på en ekoandel runt 20 procent. Det finns alltså fortfarande stora tomrum att fylla.
Frågan är om de svenska producenterna hänger med på tåget eller om vår inhemska ekomarknad skall bli beroende av import. Arealen som brukas ekologiskt har inte ökat nämnvärt under året. Flera länder ser stora möjligheter på den svenska marknaden. Danskarna utökar sin exportsatsning mot den svenska marknaden för att förse de svenska konsumenterna med de varor som efterfrågas.

Många funderar över hur den ekologiska marknaden kommer att utvecklas under 2009 i varslens, den begynnande lågkonjunkturens och finanskrisens spår. De senaste rapporter som vi fått tillredaktionen visar i alla fall på fortsatt uppgång för ekologiskt. Återstår att se hur djupt hålet är, men här på redaktionen ser vi fram emot ett spännande 2009! Vi är just nu inne i förberedelserna för urpremiären av Ekoweb´s marknadsseminarium den 28 januari. Missa inte det!

Cecilia Ryegård
Ekoweb kommer att fortsätta förse våra läsare med de färskaste siffrorna och analyserna inom flera marknadsområden. Vår målsättning är att ha en unik nyhetsrapportering. Hos oss skall du kunna läsa det senaste inom ekologi när det gäller produkter och händelser på marknaden. Vi tar gärna emot tips! I skrivande stund ligger planeringen för nästa års reportage färdig, självklart med utrymme för aktuell bevakning. Välkomna in på en kopp kaffe i våra fina lokaler hos Hushållningssällskapet, om ni har vägarna förbi Skara.

Vi önskar våra läsare en Fröjdefull Jul och Ett Gott Nytt Ekoår!

Er redaktör Cecilia Ryegård
-Ekoweb -med 10 års erfarenhet av ekomarknaden

2008-12-22